ΣΥΝΔΕΘΕΙΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ      ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ      Τάσεις      ΕΙΔΗΣΕΙΣ      ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ      ΔΙΕΘΝΗ     

Οικονομικές θεωρίες σχετικά με τον αντίκτυπο του COVID-19 στη φιλοξενία και τον τουρισμό

Μια ματιά στους πολυάριθμους οικονομικούς παράγοντες που καθορίζουν το βαθμό ζημίας που έχει προκαλέσει η πανδημία στη βιομηχανία φιλοξενίας και τουρισμού. Πώς, ποιος και γιατί ορισμένοι τομείς της βιομηχανίας μπορεί να βγουν καλύτερα ή χειρότερα από άλλους.

Δημοσιεύθηκε στις

Photo:

Από τον Giuliano Bianchi, Επίκουρο Καθηγητή - Οικονομικά στο EHL και Luciano Lopez, Επίκουρο Καθηγητή στο Ecole Hôtelière de Lausanne (EHL)

Πυρετός, ξηρός βήχας και κόπωση. Αυτά είναι τα συμπτώματα COVID-19 σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (ΠΟΥ). Ωστόσο, αυτά είναι επίσης τα συμπτώματα που βιώνει η παγκόσμια οικονομία σήμερα.

Ο αρνητικός αντίκτυπος του COVID-19 στη συνολική ζήτηση και στη συνολική προσφορά

Η κρίση COVID-19, όπως η κρίση του 2008, οδήγησε σε σημαντική μείωση της ζήτησης: οι πελάτες δεν καταναλώνουν, οι επισκέπτες δεν κάνουν κράτηση δωματίων και οι ταξιδιώτες δεν ταξιδεύουν. Αυτή η ανησυχητική κατάσταση είναι γνωστή. Είναι παρόμοιο με τη Μεγάλη Ύφεση που μελετήθηκε από έναν διάσημο οικονομολόγο, τον Κέινς. Η κεϋνσιανή θεωρία επηρέασε την οικονομική σκέψη στο σημείο που είναι σήμερα το πρώτο κεφάλαιο που διδάσκεται σε ένα μάθημα μακροοικονομικής.

Αν έπρεπε να ξαναρχίσουμε τη θεωρία του, θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο Κέινς υποστήριξε ότι η ζήτηση δημιουργεί την προσφορά, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Και βραχυπρόθεσμα είναι αυτό που έχει σημασία. Αλλά αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία, είναι ότι αυτό το σοκ - μείωση της ζήτησης - είναι γνωστό και θεραπεύσιμο - για παράδειγμα από τις λεγόμενες δημοσιονομικές και νομισματικές πολιτικές.

Ωστόσο, αυτή η κρίση επηρέασε επίσης την προσφορά και αυτό είναι καινοτομία. Η κοινωνική απόσταση επιβάλλει ένα Plexiglas μεταξύ ενός ατόμου και ενός άλλου, μειώνει τις ώρες εργασίας, μειώνει την παραγωγικότητα και μειώνει τη χωρητικότητα των καταστημάτων, των εστιατορίων και των τρένων μας. Το οριακό κόστος αυξάνεται, οπότε η προμήθεια συρρικνώνεται. Η παροχή! Παραμελήθηκε για πολύ καιρό από τη βραχυπρόθεσμη ανάλυση μακροοικονομικής, όπου συνήθως η προσφορά ακολουθεί απλώς τη ζήτηση.

Τώρα, για να επιδεινωθούν τα πράγματα, η κρίση COVID-19 επηρεάζει ταυτόχρονα τη ζήτηση και την προσφορά. Το αποτέλεσμα είναι, επομένως, αρκετά απρόβλεπτο, ιδίως όσον αφορά το μελλοντικό επίπεδο τιμών. Θεωρητικά, η μείωση της ζήτησης οδηγεί σε μείωση της τιμής, αλλά, η μείωση της προσφοράς οδηγεί σε αύξηση της τιμής. Έτσι, δεν γνωρίζουμε εάν θα υπάρξει πληθωρισμός, αποπληθωρισμός ή εάν οι τιμές θα παραμείνουν σταθερές.

Αυτό καθιστά ακόμη πιο δύσκολη τη διάκριση μεταξύ βραχυπρόθεσμου και μακροπρόθεσμου. Τέλος, τα δεδομένα δεν είναι διαθέσιμα. Το τελευταίο προηγούμενο είναι η ισπανική γρίπη που χρονολογείται περισσότερο από έναν αιώνα και αντιμετώπισε διαφορετικές συνθήκες υγιεινής. Με λίγα λόγια: πολλή αβεβαιότητα. Αυτό που γνωρίζουμε ωστόσο είναι ότι το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) μειώθηκε, οδηγώντας σε ισοδύναμη μείωση του εθνικού εισοδήματος. Οι προβλέψεις για τη συνολική επίπτωση στην οικονομία της μείωσης του εθνικού εισοδήματος είναι περίπλοκες. όλες οι βιομηχανίες έχουν τις δικές τους ιδιαιτερότητες που οδηγούν στο δικό τους οικονομικό αποτέλεσμα. Ωστόσο, εάν επικεντρωθούμε σε μια ενιαία βιομηχανία, μπορούμε να πούμε μερικά πράγματα.

Εστίαση στη βιομηχανία φιλοξενίας και τουρισμού

Τι πρέπει να περιμένουν οι οικονομικοί παράγοντες της βιομηχανίας φιλοξενίας και τουρισμού για τους επόμενους μήνες / χρόνια σχετικά με τη ζήτηση στον κλάδο του τουρισμού και της φιλοξενίας; Δυστυχώς, δεν μπορούμε να δώσουμε μια μοναδική καθολική απάντηση εδώ, αλλά η οικονομική θεωρία έχει τη δύναμη να μας παρέχει τουλάχιστον κάποιες ενδείξεις. Το πρώτο είναι η ελαστικότητα του εισοδήματος, δηλαδή ο αντίκτυπος στην απαιτούμενη ποσότητα λόγω αλλαγής εισοδήματος.

Βασικά, είτε οι καταναλωτές απαιτούν περισσότερα εάν το εισόδημά τους αυξάνεται (κανονικά αγαθά / υπηρεσίες), είτε απαιτούν λιγότερο με αύξηση του εισοδήματός τους (κατώτερα αγαθά / υπηρεσίες). Το μη ασήμαντο ερώτημα είναι να καθοριστεί εάν τα αγαθά και οι υπηρεσίες στη βιομηχανία φιλοξενίας και τουρισμού είναι φυσιολογικά ή κατώτερα αγαθά / υπηρεσίες. Η απάντηση είναι: εξαρτάται. Τα κατώτερα αγαθά / υπηρεσίες χαρακτηρίζονται ουσιαστικά από το γεγονός ότι υπάρχουν κάποια υποκατάστατα καλύτερης ποιότητας. Γι 'αυτό, εάν αυξηθεί το εθνικό εισόδημα, η κατανάλωση για αυτά τα αγαθά / υπηρεσίες θα μειωθεί.

Στη βιομηχανία φιλοξενίας και τουρισμού, υπάρχουν και οι δύο τύποι αγαθών και υπηρεσιών. Για παράδειγμα, τα ξενοδοχεία κατατάσσονται συνήθως με αστέρια που αντανακλούν, μεταξύ άλλων, το πρότυπο του ξενοδοχείου. Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η μέση τιμή δωματίου σε ένα ξενοδοχείο 4 ή 5 αστέρων είναι υψηλότερη από ότι σε ένα ξενοδοχείο 1 ή 2 αστέρων.

Όπως συζητήθηκε νωρίτερα, οι κρίσεις COVID-19 οδήγησαν σε μείωση του ΑEΠ και, ως εκ τούτου, στο εθνικό εισόδημα (που πιθανότατα θα διαρκέσει περισσότερο από λίγους μήνες και θα είναι βαθύτερη από την τρέχουσα πτώση, δεδομένης της πιθανής πολλαπλασιαστικής επίδρασης όπως ο Κέινς παρουσίασε πριν από έναν αιώνα περίπου). Επομένως, εάν ακολουθήσουμε την οικονομική θεωρία, αυτό που παρατηρούμε είναι η μείωση της ζήτησης για ξενοδοχεία 4 ή 5 αστέρων, αλλά μια αύξηση για τα ξενοδοχεία 1, 2 ή ακόμα και 3 αστέρων, καθώς και για διακοπές κάμπινγκ, που συχνά θεωρείται κατώτερο προϊόν από τον καταναλωτή.

Ο ρόλος των συναλλαγματικών ισοτιμιών

Τι γίνεται με τον διεθνή τουρισμό; Στην Ελβετία, περίπου οι μισές διανυκτερεύσεις στα ελβετικά καταλύματα το 2019 προέρχονταν από ξένους τουρίστες. Οι διεθνείς τουρίστες θα συνεχίσουν να ταξιδεύουν; Πολλές χώρες διεξάγουν εκστρατείες υπέρ του εθνικού τουρισμού, επομένως, η απάντηση στο προηγούμενο ερώτημα θα εξαρτηθεί κυρίως από τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Ωστόσο, μεταξύ πολλών μεταβλητών που επηρεάζουν τον διεθνή τουρισμό είναι οι συναλλαγματικές ισοτιμίες. Η κρίση έχει επίσης επηρεάσει αυτές τις αγορές.

Για παράδειγμα, η συναλλαγματική ισοτιμία EUR / CHF ήταν περίπου 1,1 στο τέλος του 2019. Τότε άρχισε να μειώνεται μέχρι τα μέσα Μαΐου, αλλά έχει αυξηθεί ξανά από τότε. Επί του παρόντος, η συναλλαγματική ισοτιμία εξακολουθεί να είναι χαμηλότερη από εκείνη που προ-COVID-19. Αυτό σημαίνει ότι οι διακοπές στην Ελβετία είναι ακριβότερες από τις αναμενόμενες για τους ξένους τουρίστες. Ο τελευταίος μπορεί, επομένως, να αποφασίσει να ταξιδέψει στο εσωτερικό ή να επισκεφθεί άλλες χώρες.

Η ποινή είναι διπλή για τους ελβετούς προμηθευτές, καθώς για τους Ελβετούς κατοίκους, οι διακοπές στο εξωτερικό είναι φθηνότερες από το αναμενόμενο. Επομένως, εάν οι Ελβετοί πελάτες δεν αποφασίσουν να ακολουθήσουν τη σύσταση της ελβετικής κυβέρνησης για διακοπές στο εσωτερικό, οι ελβετικοί προμηθευτές τουριστικών και φιλοξενικών υπηρεσιών ενδέχεται να αντιμετωπίσουν μια ασυνήθιστα δυσμενής κατάσταση.

Το κόστος της υγιεινής και της κοινωνικής απόστασης

Αυτή η δύσκολη κατάσταση για τη βιομηχανία φιλοξενίας και τουρισμού είναι ακόμη πιο σοβαρή, δεδομένου ότι αυτή η βιομηχανία βασίζεται σε ανθρώπινες σχέσεις και κοινωνική αλληλεπίδραση. Ποιο είναι το νόημα να πάτε σε ένα εστιατόριο όπου η υπηρεσία είναι γνωστό ότι είναι εξαιρετική αν γνωρίζουμε ότι η υπηρεσία θα ελαχιστοποιηθεί και θα διατηρείται μια ασφαλής απόσταση ανά πάσα στιγμή;

Επιπλέον, η πρόσθετη ιδιαιτερότητα αυτής της βιομηχανίας είναι το μη υπάρχον (ή αδύναμο) αποτέλεσμα μετατόπισης. Με λίγα λόγια, η κατανάλωση για οποιοδήποτε αγαθό ή υπηρεσία που δεν έχει πραγματοποιηθεί για διάφορους λόγους κατά τους τελευταίους 6 μήνες μπορεί να μην εγκαταλειφθεί αλλά απλά να εκτοπιστεί. Αυτό μπορεί, για παράδειγμα, να ισχύει για τα αυτοκίνητα, τη στέγαση κ.λπ. Ωστόσο, εάν ένας καταναλωτής πήγαινε στο εστιατόριο μία φορά το μήνα, είναι απίθανο να πάει δύο φορές το μήνα τους υπόλοιπους 6 μήνες του έτους για αποζημίωση.

Οι προηγούμενες ανησυχίες αφορούν κυρίως την πλευρά της ζήτησης. Ωστόσο, όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, η κρίση COVID-19 είναι επίσης κρίση εφοδιασμού. Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές στη βιομηχανία φιλοξενίας και τουρισμού. Τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια, τα ιαματικά λουτρά, οι θεραπευτές κ.λπ., καλούνται να εφαρμόσουν πολλές υγειονομικές προσαρμογές που αυξάνουν τη λειτουργία κόστους του προμηθευτή που ενδέχεται να οδηγήσει σε απώλεια που θα πρέπει να αντισταθμιστεί με δάνειο - μια πιθανή δοκιμασία για ορισμένους προμηθευτές.

Συνοψίζοντας, η κατάσταση σε αυτόν τον κλάδο είναι πολύ ευαίσθητη. Μερικά καταλύματα με πολύ υπαίθριο χώρο (όπως κάμπινγκ για παράδειγμα), μπορεί να έχουν μια από τις καλύτερες εποχές τους ποτέ. Αντιστρόφως, ορισμένα ξενοδοχεία υψηλών προδιαγραφών όπου η υψηλή ποιότητα των υπηρεσιών είναι το βασικό σημείο πώλησης, μπορεί να είναι δύσκολο.

Μια νέα εποχή κατανάλωσης;

Οι περισσότερες μη οικονομικές επιπτώσεις του COVID-19 θα εξαφανιστούν αναμφίβολα με την πάροδο του χρόνου (φθορά μάσκας, Plexiglas, κοινωνική απόσταση κ.λπ.). Ωστόσο, είναι πολύ νωρίς για να δηλώσουμε το ίδιο σχετικά με τις οικονομικές επιπτώσεις. Θα ανταλλάξουμε τα ίδια αγαθά και υπηρεσίες όπως πριν το COVID-19) Σε ίδιες ποσότητες;

Λοιπόν, εάν το COVID-19 διήρκεσε μόνο μερικές εβδομάδες, θα διακινδυνεύαμε να απαντήσουμε "ναι" και στις δύο ερωτήσεις. Ωστόσο, δεδομένου ότι οι καταναλωτές είχαν περισσότερο από αρκετό χρόνο για να σκεφτούν τις καταναλωτικές τους συνήθειες και τους εναλλακτικούς τρόπους κατανάλωσης, προτιμούμε να απαντήσουμε σε αυτήν την ερώτηση από αυτό που εμείς, οι οικονομολόγοι, αγαπάμε να πούμε περισσότερα: «Δεν ξέρουμε».

https://www.hospitalitynet.org/

Τo Tourism News είναι μια δημοσιογραφική ενημερωτική ιστοσελίδα η οποία δραστηριοποιείται στο χώρο του τουρισμού με σκοπό να παράσχει ενημέρωση στους επαγγελματίες του χώρου τόσο για τον ίδιο το χώρο όσο και για παρεμφερείς ή εξαρτώμενους κλάδους όπως ο επισιτισμός, οι αερομεταφορές, η συνολική οικονομία της χώρας κλπ

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 7.8.2020

Πόσα ΞΟΔΕΥΕΙ ο ΕΟΤ για διαφήμιση σε Google, Twitter, CNN, Travel Channel κλπ

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 7.8.2020

To State Department προειδοποιεί .. «Αποφύγετε όλα τα μη απαραίτητα διεθνή ταξίδια στην Ελλάδα»

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 7.8.2020

Ο αποκλεισμός της Ισπανίας από τη Βρετανία δίνει προβάδισμα σε ΕΛΛΑΔΑ, Τουρκία και Ιταλία

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 7.8.2020

Κάθετη πτώση 78% της κίνησης επιβατών στα αεροδρόμια

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 7.8.2020

Απογοητευμένοι οι ξενοδόχοι για την ένταξη από το “παράθυρο” των καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης στο «Τουρισμός για Όλους»

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 6.8.2020

Πόρος: Τέλος τα πάρτι, κλείνουν μπαρ, λαϊκές αγορές, απαγορεύονται συναθροίσεις άνω των 9 ατόμων!

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 6.8.2020

Mια παγκόσμια ωρολογιακή βόμβα, ο τουρισμός

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 6.8.2020

Εκπτώσεις της τελευταίας στιγμής για να «σωθεί» ο τουρισμός τον Αύγουστο

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 5.8.2020

85% κάτω τα έσοδα τον Ιούλιο - Βούλιαξε ο τουρισμός

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 5.8.2020

Με τεχνογνωσία... Ιμπιζα τα πριβέ πάρτι κορονοϊού στη ΜΥΚΟΝΟ!!