ΣΥΝΔΕΘΕΙΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ      Τάσεις      ΕΙΔΗΣΕΙΣ      ONLINE TRAVEL AGENTS      ΓΕΝΙΚΑ ΕΛΛΑΔΑ     

To τέλος του Airbnb στην Ελλάδα. Ένα παραμύθι χωρίς happy end (Β’)

Τί πήγε στραβά; Όπως ήταν σίγουρο (αλλά όχι και αναμενόμενο περιέργως), τα νούμερα άρχισαν να πέφτουν. Όχι γιατί οι τουρίστες (προ καραντίνας) άρχισαν να μειώνονται. Αλλά γιατί το «προϊόν» και οι υπηρεσίες που προσφέρονται δεν είναι όσο αξιοπρεπή και θελκτικά απαιτεί ο κόσμος πλέον.

Δημοσιεύθηκε στις

Photo:

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ

Τί πήγε στραβά;

Όπως ήταν σίγουρο (αλλά όχι και αναμενόμενο περιέργως), τα νούμερα άρχισαν να πέφτουν. Όχι γιατί οι τουρίστες (προ καραντίνας) άρχισαν να μειώνονται, που κι αυτό κάποια στιγμή θα συνέβαινε μετά από 7-8 χρόνια συνεχόμενων ρεκόρ αφίξεων και επισκεπτών σε Αθήνα και Ελλάδα. Αλλά γιατί το «προϊόν» και οι υπηρεσίες που προσφέρονται δεν είναι όσο αξιοπρεπή και θελκτικά απαιτεί ο κόσμος πλέον.

Ανάμεσα στα δεκάδες παράδοξα που εντόπισα όλα αυτά τα χρόνια στον κόσμο του ελληνικού τουριστικού επιχειρείν (έναν από τους πιο ανεπτυγμένους, και με υψηλότατο επίπεδο γνώσεων, εξειδίκευσης και ανάπτυξης στην ελληνική οικονομία, και ξεκάθαρα τον σημαντικότερο από πλευράς συνεισφοράς στην επιβίωση της ελληνικής κοινωνίας μετά την οικονομική κατάρρευση) ήταν η άρνηση των κατά τα άλλα σοβαρών εκπροσώπων και θεσμών να λάβουν υπόψιν τους το κακό που κάνουν τα ανεπαρκή στοιχεία και κυρίως τα “Greek statistics”.

Το 2016 ο ίδιος ο πρόεδρος του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού είχε επιπλήξει δημοσίως σε φόρουμ σε μεγάλο αθηναϊκό ξενοδοχείο τους επίσημους φορείς για τον λάθος τρόπο που υπολόγιζαν τα νούμερα, που είχαν το πρωτοφανές παγκοσμίως παράδειγμα, η Ελλάδα να έχει περισσότερους τουρίστες από τις προηγούμενες χρονιές το 2015 και το 2016, αλλά επισήμως να αναφέρεται πως είχαμε λιγότερα έσοδα. Ήταν τότε που παντού ίσχυε το «χωρίς απόδειξη φτηνότερα».

Μην περιμένετε λοιπόν να ακούσετε ή να διαβάσετε νούμερα και στοιχεία επισήμως που να δείχνουν γιατί και πως συμβαίνουν όσα συμβαίνουν αν δεν έχετε πρόσβαση στα big data. Τώρα δεν ενθαρύνεται κανένας να ρίξει τις τιμές για τον εσωτερικό τουρισμό, και είναι λογικό. Τα λεφτά των Ελλήνων δεν έχει νόημα να πάνε σε άλλους (πιο πλούσιους κατά βάση) Ελληνες και μάλιστα «μαύρα». Η καταστροφή του 2020. Και φτάσαμε μετά την καραντίνα, την μεγαλύτερη παγκόσμια οικονομική κρίση και όσα έφερε η covid-19, στο σημείο μηδέν.

Ο τουρισμός ξανάνοιξε, ο πρωθυπουργός κάλεσε τον πλανήτη απ’ το πιο καλοφωτισμένο «σαλόνι» της χώρας, τα Μέσα μιλάνε μέρα νύχτα για την μεγάλη ευκαιρία, για ανάκαμψη, οι κάμερες κεντράρουν εργαζόμενους που φορούν καθαρές στολές και η Αθήνα βάφτηκε για μεγάλους περιπάτους. Αλλά αυτά που οι άνθρωποι (ειδικά του τουρισμού) συζητούν μεταξύ τους, δεν γράφονται, δεν ακούγονται παραέξω. Δεν είναι «φρόνιμο» π.χ. να πούμε δημοσίως πως περίπου το 50% των μεγάλων μονάδων, τετράστερων και πεντάστερων δηλαδή στα μεγαλύτερα τουριστικά σημεία της χώρας θα παραμείνουν κλειστά. Λογικό είναι για όσους καταλαβαίνουν έστω και βασικά οικονομικά.

Όταν για να είσαι ελάχιστα κερδοφόρος χρειάζεσαι πάνω από 65-70% πληρότητα και το καλύτερο σενάριο είναι 40%, αλλά ρεαλιστικά δεν θα ‘χεις ούτε 10-20%, δεν ανοίγεις το μαγαζί (που έτσι κι αλλιώς έχει ορίζοντα επιστροφής της επένδυσης κοντά στα 20 χρόνια) για να μπεις πιο χοντρά μέσα και να φορτωθείς με ένα σωρό κινδύνους που δεν μπορούν καν να προϋπολογιστούν.

Κρατάς τις πόρτες κλειστές, πληρώνεις μόνο τα βασικά έξοδα, και περιμένεις την επόμενη χρονιά, το εμβόλιο, κι ότι θα ξανα-αλλάξει τον τουρισμό παγκοσμίως. Φυσικά δεν προτρέπεται κανένας να ρίξει τις τιμές για τον εσωτερικό τουρισμό, ούτε δίνεται κανένα κίνητρο να «δουλέψουμε εκ των έσω» όπως κάνουν στην μισή Ευρώπη. Είναι απολύτως λογικό. Τα λεφτά των Ελλήνων δεν έχει νόημα να πάνε σε άλλους (πιο πλούσιους κατά βάση) Ελληνες και τις περισσότερες φορές «μαύρα» κιόλας. Η ελληνική οικονομία χρειάζεται ζεστό χρήμα, εισαγόμενο, και ίνστα φίλτρα που να φωνάζουν «ο παράδεισος είναι εδώ».

Το πρόβλημα είναι πως τα δεδομένα που απαγορεύουν στον πλανήτη να έρθει μέχρι την φωτεινή αυτή γωνιά του κόσμου, δεν μπορούν ούτε και πρέπει να επικοινωνηθούν αυτή τη στιγμή στο «ποίμνιο» που προσεύχεται για μια βροχή τουριστών. Και βέβαια, τώρα οι «αδικημένοι ερμπιενμπίδες» μένουν μετέωροι. Γιατί μπορεί οι τρεις συνδικαλιστικοί σύλλογοι (!) που παλεύουν να αποδείξουν πως εκπροσωπούν τον «κλάδο» να φωνάζουν και να υπόσχονται πως θα φέρουν τρόπους να «αποκατασταθούν οι ζημιές τους» κι άλλα διάφορα αστεία (ειδικά για όσους μιλούσαν για «ελεύθερη αγορά» και «προσφορά και ζήτηση» όταν η κοινωνία φώναζε για την εν μια νυκτί παράδοξη εκτόξευση των ενοικίων στη μισή Αθήνα) αλλά στην πραγματικότητα, το μόνο που μπορεί να συμβεί, είναι η αναπόφευκτη και καθυστερημένη ρύθμιση της αγοράς.

 Εξετάζοντας τα τελευταία στοιχεία.

Τα στοιχεία Απριλίου και Μαΐου εμφάνιζαν τις καταχωρήσεις που είχαν τουλάχιστον μια κράτηση το χρόνο στην Αθήνα, να έχουν μειωθεί κατά 20% πάνω κάτω. Αυτό βέβαια μπορεί να θεωρηθεί ένδειξη, αλλά με ένα άλλο πρίσμα μπορεί να περάσει απλά ως «αντίδραση».

Ο απλός ιδιοκτήτης βέβαια, που στην αρχή ενθουσιάστηκε με τα «υπερκέρδη» που έβλεπε να μπαίνουν στην τσέπη του, θα ακολουθήσει την επόμενη «μόδα» και θα ψάξει ως συνήθως την πιο «ασφαλή» (φαινομενικά) λύση για το σπίτι και την τσέπη του. Το γεγονός πως οι περισσότεροι δεν έκαναν καν ανάλυση εσόδων εξόδων για να δουν ποιο πραγματικά ήταν το κέρδος τους από το short term rental τα τελευταία 3-4 χρόνια δεν σημαίνει πως θα κάτσουν τώρα να εκτιμήσουν την κατάσταση πραγματιστικά και με δεδομένα.

Αν το έκαναν έτσι, ήδη ένα 20-30% των ιδιοκτητών ακινήτων, κυρίως αυτών που δεν έχουν υψηλή κάλυψη (οτιδήποτε πάνω του 50% ετησίως δηλαδή), θα είχε φύγει από την «βραχυχρόνια μίσθωση». Τα νούμερα παραμένουν «πράσινα» όσο μια μεγάλη πλειοψηφία δεν πληρώνει κανονικά (ή καθόλου) φόρους, και δουλεύει με «μαύρα» παντού. Αυτό δεν δείχνει πιθανό να αλλάξει σύντομα αφού πολιτική βούληση δεν υπάρχει για καμία «πίεση». 

Αλλά η πραγματικότητα θα χτυπήσει όπως το κάνει πάντα. Σαν φορτηγό που δεν είδε ποτέ το Stop. Οι hosts περίμεναν να περάσει η καραντίνα και να «ανοίξει ο τουρισμός». Αλλά τώρα θα αρχίσουν να βλέπουν πως οι κρατήσεις δεν θα φτάσουν ούτε κατά διάνοια όσα τους καθησύχαζαν οι «ειδικοί» ή οι ίδιοι ήλπιζαν. Οι τιμές δεν μπορούν, και κυρίως δεν πρέπει, να πέσουν άλλο. Η Αθήνα είναι εξωφρενικά φτηνή σε σύγκριση με τις άλλες ευρωπαϊκές πόλεις που έχουν σοβαρά τουριστικά νούμερα, κι αυτό δεν έχει να κάνει καθόλου με την ποιότητα των σπιτιών ή των υπηρεσιών που παρέχονται.

Όσο όμως παραμένουν τόσες χιλιάδες διαθέσιμα σπίτια προς μίσθωση, και όσο οι κρατήσεις θα μειώνονται, η ανάγκη θα κάνει κι άλλους απελπισμένους να ρίχνουν τις τιμές, μέχρι να αποδεχτούν το αναπόφευκτο. Δηλαδή να επιστρέψουν στις μακροχρόνιες μισθώσεις. Τα δεδομένα έχουν αλλάξει αρκετά σε σχέση με πέντε χρόνια πριν. Η ανθρωπογεωγραφία της πόλης είναι τελείως διαφορετική στο κέντρο, οι ανάγκες για επιπλωμένες κατοικίες μικρών ή μεγαλύτερων διαστημάτων (από 1-2 μήνες ως 1-2 χρόνια δηλαδή), σημαντικά μεγαλύτερες και τα σπίτια που θα βγουν στην αγορά μέσω Τραπεζών και funds την επόμενη τριετία θα μειώσουν σημαντικά τα περιθώρια μεγάλων κερδών των ιδιωτών.

Αυτά είναι δεδομένα που οι περισσότεροι θα δουν στην πορεία. Αν και τις εκτιμήσεις τις έχουν όλοι ήδη. Φυσικά και η τουριστική ενοικίαση δεν θα πεθάνει. Οι τουριστικές ροές θα επανέρθουν, και πιθανότερα θα αυξηθούν πριν καν την αποπεράτωση του Ελληνικού (και την «έκρηξη» που θα την ακολουθήσει). Μέχρι τότε όμως, τα σπίτια που θα παραμείνουν σημαντικά κερδοφόρα θα είναι όλο και λιγότερα. Φυσικά και τα κορυφαία σπίτια, που συνδυάζουν σημαντικά χαρακτηριστικά, ποιότητα και υπηρεσίες θα γεμίζουν. Αλλά δυστυχώς για τους περισσότερους, «το πάρτι τελείωσε». Το θέμα είναι πόσοι και πως θα φτάσουν «στην απέναντι όχθη».

 Με το βλέμμα στην επόμενη μέρα.

Ο ανταγωνισμός της επόμενης μέρας είναι εδώ σήμερα. Η Ελλάδα παραμένει ένας υπέροχος προορισμός, ένα από τα μεγάλα μακρινά όνειρα δισεκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον κόσμο. Αλλά πόσοι από όσους βγάζουν λεφτά από αυτούς, το καταλαβαίνουν, το εκτιμούν και το αναδεικνύουν; Δείτε για παράδειγμα αυτήν εδώ την βίλα. Η Three Laggoons Villa, βρίσκεται στη Σύρο, ένα νησί που θα μπορούσε (και πιθανότατα θα το κάνει μέσα στην επόμενη δεκαετία) να υποδέχεται πλήθη κάθε κατηγορίας, όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη, ή η Πάρος κι η Ρόδος.

Έχει όπως χιλιάδες βίλες στο Αιγαίο μια όμορφη infinity pool, μεγάλο κήπο, ωραία θέα, παραλία από κάτω της που έχει δύσκολη πρόσβαση απ’ το δρόμο και υπέροχη ομορφιά, όλα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και τις σύγχρονες ανέσεις ενός πανέμορφου σπιτιού, αλλά οι άνθρωποι της φρόντισαν να την καταστήσουν ασύγκριτη σε οποιονδήποτε ανταγωνισμό λειτουργώντας έξυπνα και προνοητικά.

Έφτιαξαν λοιπόν ένα ελικοδρόμιο σε ένα σημείο που έτσι κι αλλιώς δεν θα μπορούσαν να κάνουν πολλά καλύτερα πράγματα. Έτσι προσφέρουν στο υψηλότερης κατηγορίας κοινό μια διευκόλυνση που ελάχιστες βίλες έχουν στο Αιγαίο. Την ίδια στιγμή, παρέχουν σε όσους επισκέπτες το θελήσουν την δυνατότητα να νοικιάσουν αυτοκίνητα, μηχανάκια αλλά κυρίως, σκάφος. Το οποίο μπορούν να το παρέχουν ακόμα για να πάρουν τους επισκέπτες τους από ένα λιμάνι για να τους οδηγήσουν απευθείας στην βίλα τους.

Καταλαβαίνετε πόσο μεγάλο πλεονέκτημα είναι αυτό σε μια απίθανη συγκυρία όπως η φετινή. Κι όμως, δεν ήταν η επένδυση ή η τεχνολογία που άλλαξε τα δεδομένα εν προκειμένω. Αλλά η σύνθετη σκέψη, κι η τετράγωνη λογική. Πράγματα που οι απόγονοι του Οδυσσέα και του Αριστοτέλη περηφανεύονται πως έχουν σε περίσσευμα. Αλλά τελικά ελάχιστοι χρησιμοποιούν.

https://www.andro.gr/

Τo Tourism News είναι μια δημοσιογραφική ενημερωτική ιστοσελίδα η οποία δραστηριοποιείται στο χώρο του τουρισμού με σκοπό να παράσχει ενημέρωση στους επαγγελματίες του χώρου τόσο για τον ίδιο το χώρο όσο και για παρεμφερείς ή εξαρτώμενους κλάδους όπως ο επισιτισμός, οι αερομεταφορές, η συνολική οικονομία της χώρας κλπ

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 7.7.2020

Τραγέλαφος !! Εγκλωβισμένοι Σέρβοι τουρίστες με κορονοϊό - Χωρίς ξενοδοχείο καραντίνας η Χαλκιδική

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 7.7.2020

Η Ισπανία έκλεισε 55 παραλίες για να αποφύγει μια δεύτερη έξαρση του ιου

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 7.7.2020

Ο τουρισμός στην Ισπανία με μεγάλες απώλειες, καθώς η οικονομία έχει εισέλθει σε ύφεση

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 7.7.2020

«Πεθαίνει» ο τουρισμός στην Τουρκία: Άνεργοι επτά στους 10 επαγγελματίες του κλάδου

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 7.7.2020

Η πληρότητα στα ξενοδοχεία χαμηλή αλλά οι τιμές παραμένμουν υψηλές

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 7.7.2020

Οδικός τουρισμός: Κρατήσεις από τον... δρόμο και κλειστά ξενοδοχεία

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 6.7.2020

Ούτε 25% των περσινών αφίξεων δεν “βλέπουν” οι ταξιδιωτικοί πράκτορες

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 6.7.2020

Ερμηνευτική εγκύκλιος για το «πρόστιμο» 2.000 ευρώ σε τουριστικά γραφεία που υποδεικνύουν σε τουρίστες καταστήματα για αγορές

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 6.7.2020

“Με το άνοιξε – κλείσε, δεν γίνεται επιχειρείν” λέει ο Πρόεδρος των Ξενοδόχων για το “μπλοκ” στους Σέρβους

ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ 6.7.2020

Κραυγή αγωνίας από τους εργαζομένους στον τουρισμό για το εποχικό επίδομα